E-koolitused

Signaali juht: areng poole sajandi aasta jooksul on olnud meeletu – me ei pea iga pisiasja pärast kohale sõitma ja pool aega tehnikat parandama

Meie kontserni kuuluv liikluskorraldusettevõte AS Signaal TM tähistab aasta alguses pidulikult oma juubelit – 2. jaanuaril täitus 50. tegutsemisaasta. Ettevõttes töötab praegu natukene enam kui 70 inimest. Tegevusvaldkond on Signaalil poole sajandi jooksul olnud valdavalt sarnane, kuid maht on oluliselt kasvanud, tehnoloogia väga palju edasi arenenud ja tehnika vastupidav. Nagu ütleb naljatades Signaali juhatuse esimees Andri Tõnstein – vanasti läks pool aega tehnika ja töövahendite parandamisele.

Signaal on paljudele linna- ja tänavapildis tuttav – foorid, teekattemärgistustööd, ajutine liikluskorraldus, liiklusmärgid nii suurtel maanteedel kui ka tänavatel jne. Signaal vastutab samuti Tallinnas kõikide fooride eest. Praegu on Signaal Eesti suurim liikluskorraldusettevõte ning olnud seda aastakümneid.

Ettevõtte algusaastatel tegutses Signaal Tallinna vanalinnas Inseneri tänaval sisuliselt olematul territooriumil. Töötajate riietusruumid paiknesid sellel ajal veoauto haagistes. 1985. aastal kolis ettevõte Kristiine linnaosasse Liimi tänavale, kus on siiani kogu tootmine ja ladu. Teiste tegevuste seas toodetakse seal aastas 10 000 liiklusmärki. Signaal on Eestis kolme suurima märgitootja seas.  Signaali asutamisel oli ettevõtte esialgne nimi montaaži- ja eksplutatsioonijaoskond Signaal. Äri kuulus ENSV siseministeeriumi koosseisu. Esialgu toimetati ainult Tallinnas, kuid nüüd tegutsetakse üle terve Eesti. 1970ndate alguses oli pealinnas 23 fooridega reguleeritud ristmikku ning liiklusmärke oli ligikaudu 4 000. Töötajaid oli tollel ajal 36.

Võrdluses 50 aasta taguse ajaga – täna on Tallinnas 403 fooridega reguleeritud ristmikku ja liiklusmärke umbes 50 000.

Meil olid linnapildis 50 aastat tagasi samuti foorid, kuid tehnoloogia ja süsteemide töökindlus on mõistagi poole sajandiga meeletult muutunud. Millised on suuremad muutused ja edasiminekud võrreldes tänapäevaga?

Andri Tõnstein: 1970ndatel töötasid meil kõik foorid hõõglampidega, mida tuli tihti vahetada. Tegelikult veel üleeelmine aasta oli Tallinnas sadu foore, mis töötasid hõõglampidega ning põhjustasid meile suhteliselt palju peavalu. Nüüd on kõik LED-lampide vastu välja vahetatud. Töökindlus on võrreldes varasema ajaga nagu öö ja päev.

Kuidas Signaalil praegu läheb?

2023. aasta oli meie jaoks hea, aga vaadates majanduse üldseisu ja teede-ehituse makrovaadet, siis järgmised paar aastat tulevad kindlasti keerulised. Meie töö on projektipõhine ning 90% töödest on avaliku sektori tellimused. Riik on investeeringute mahtu drastiliselt vähendatud. See aasta läheb Peterburi tee remont töösse ja lisaks Lastekodu tänav. Vanasadama trammitee ehitus jätkub – see on hetkel meie kõige suurem objekt. Kõik oleneb majanduslikust olukorrast. Meie töö on hästi projektipõhine. Iga aasta alguses teame 20% oma tööst ette, mis tuleb kindlalt. Ülejäänud tuleb töö käigus. Talv on meie jaoks vaiksem aeg – lumega teetöid väga ei tehta. Meie jaoks algab uus hooaeg kevadel ning kestab sügise lõpuni.

Millised on läbi aegade olnud Signaali suurimad projektid?

Signaali kõige suurem projekt on siiani olnud Reidi tee ehitus – valmis 2019. aasta lõpus. Selle maht rahas oli meie jaoks üle 2 miljoni euro ning tol ajal tuli kolmandik ettevõtte käibest Reidi tee ehitustöödelt. Suurematest võib välja tuua Ülemiste tunneli ehituse 2013. aastal. Hoolitsesime seal fooride, tunnelisüsteemi, märkide, teekattemärgistuse, kandurite jne eest. Varasemasse aega jäävad Vabaduse puiestee ja Pärnu maantee rekonstrueerimine. Erinevate ristmike ja tänavate rekonstrueerimist on olnud palju.

Mis teeb Signaalist usaldusväärse partneri koostööpartneritele?

Ma usun, et oleme aastate jooksul selle usalduse välja teeninud. Meie inimesed on lojaalsed ning teevad oma tööd hingega. Me pole kedagi alt vedanud. Kaadri voolavus on läbi aastate olnud alla 10%. Proovime hoida oma inimesi, nende kogemus maksab ja seda hinnatakse. Paljud meie spetsialistid on oma valdkonnas tuntud ja heas nimekirjas. Ma väga loodan, et Signaal on klientide hulgas mainekas ja usaldusväärne ettevõte. Muidugi hooldus on selline valdkond, kus on alati midagi valesti – parandame minnakse ju katkist asja. Me ei suuda ette ennustada, millal mõni element kuskil läbi põleb – kui miski on katki, põhjustab see muidugi pahameelt.

Sa mainisid, et inimesed on püsivad ja lojaalsed. Mis sa arvad, mis on Signaali töötajaid aastate jooksul ettevõte juures hoidnud?  

Usun, et sõbralik ja toetav kollektiiv ning teatud mõttes valdkonna olulisus – liiklus puudutab väga paljusid inimesi ning inimesed tunnevad, et nende töö on vajalik.

Kas meil on ka inimesi, kes on 50 aastat Signaalis töötanud?

Enam mitte. Kõige staažikam töötaja on meil 44-aastase kogemusega dispetšer, kelle ülesanne on registreerida avariisid ja juhtida 24/7 brigaadi tööd. Meil oli neli töötajat, kes on 30-40 aastase staažiga.

Tänapäeval on jätkusuutlikkus üha enam fookuses. Kas üks liikluskorraldusettevõte saab olla jätkusuutlik ja kuivõrd Signaal oma jalajälge proovib vähendada?

Kui aus olla, siis meie valdkond on väga keskkonnavaenulik. Transport ise on saastamine ning ka meie kasutame oma töös valdavalt ikkagi diiselmootoriga autosid. Kasutame oma töös plastikut ja kemikaale. Meil on vähe selliseid materjale, mida tagasi ringlusesse saata. Plastik, mida teedele maha märgime – see kulub ning sellel pole taaskasutust.

Oleme sertifitseeritud ning vastame keskkonna ISO standarditele. See tähendab, et saastame võimalikult vähe, meie materjalid lähevad taaskasutuse ja utiliseerime. Me lähtume tellija nõuetes ja praegu loeb riigihangetes odavaim pakkumus. Võime ise mõelda, et soovime teha kõike keskkonnasõbralikult, aga see maksab vähemalt kaks korda rohkem ning tõde on see, et seda teenust ei osta meilt sel juhul keegi, kuna see on väga kulukas. Täna on tellija nõuded sellised, et need pole keskkonda ja ringmajandust arvestavad.

Suuremad maad, kellest selles valdkonna juhindutakse, nagu Prantsusmaa, Saksamaa ja USA – seal pannakse igal aastal sajad miljonid eurod teadus- ja arendustegevusse. Nemad pole veel sinna jõudnud, et olla keskkonnasõbralikud.

Millised on Signaali lähituleviku plaanid – kuhu ettevõte soovib jõuda 5 aasta pärast? Mida suurt soovime teha järgneva 50 aastaga? 

Järgmise 50 aasta plaani pole. Meie üldine lähenemine on see, et kui tekib võimalusi erinevates projektides kaasa lüüa, kasutame selle ära. Kui Eesti riik ei teagi täna rohkem ette kui 3-4 aastat, on ka meil väga raske teha 10-aastaseid ennustusi. Teedeehituse rahastamine väheneb järgneva paari aasta jooksul oluliselt. Sellest oleneb paljuski ka meie töö.

***

Palju õnne, Signaal! 50. juubeli puhul on Kadaka 63 büroohoone 1. korrusel Signaali ruumides avatud näitus, mis kaardistab ära ettevõte olulisemad arengud. Palun külasta võimalusel kindlasti põnevat näitust.

Signaali koduleht signaal.ee läbis samuti juubeliks värskenduskuuri.

Ettevõtte ajajoon

1973 – Montaaži- ja eksplutatsioonijaoskonna Signaal loomise otsus. Ettevõtte juhtkond alustab ettevalmistustöödega.

1974 – Signaal alustab ametlikult tegevust ja Tallinna linnas kõikide tehniliste reguleerimisvahendite ülesseadmist, juurutamist, ekspluateerimist ja remonti. Tallinnas on 23 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 4 000. Töötajaid 36. Asukoht Tallinn, Inseneri.

1985 – Signaal kolib aadressile Liimi 3, Tallinn.

1988 – Signaal paikneb Tallinnas, Tartus, Kohtla-Järvel, Narvas ja Rakveres. Tallinnas on 144 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 16 500.

1992 – Katsemontaaživalitsus Signaal reorganiseeritakse Tallinna munitsipaalettevõtteks Signaal.

1995 – Signaal kolib Liimi 3 uutesse tootmisruumidesse.

1997 – Tallinna munitsipaalettevõte Signaal kujundatakse ümber aktsiaseltsiks Signaal.

1999 – Signaal on edukalt tegutsenud 25 aastat. Töötajaid 75. Asukoht Tallinn, Liimi 3. Tallinnas on 200 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 20 000.

1999 – Tallinna linna hooldustöid hakatakse tegema töövõtulepingu alusel.

2004 – AS Signaal aktsiate müük (erastamine). Töötajaid 50. Asukoht Tallinn, Liimi 3.

2005 – Tallinnas on 223 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 24 000.

2012 – Tallinnas on 308 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 40 000.

2015 – Maanteeosakonna loomine.

2018 – Tallinnas on 343 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 38 500.

2019 – Signaal kuulub Forus gruppi.

2024 – Signaal on edukalt tegutsenud 50 aastat. Töötajaid 70. Asukoht Tallinn, Liimi 3 ja Kadaka tee 63. Tallinnas on 403 fooridega reguleeritud ristmikku. Liiklusmärkide arv on ligikaudu 50 000.

Muud uudised Vaata kõiki

Veel põnevat lugemist.

Alex Roost ja Kairi Nõulik Äripäeva raadiosaates „Kõik ärikinnisvarast“ – kinnisvara jätkusuutlikkus on tulnud, et jääda

Kohustusliku tuleohutusaruande tähtaeg läheneb – miks on oluline kutsuda kontrolli tegema kvalifitseeritud spetsialist?

Kolme ettevõtte kogemus kõnekeskuse teenusega: kuidas välise partneri abiga kulusid kokku hoida ja tagada muretum äritegevus