Kas teadsid, et Forus kasutab igapäevaselt täiselektrilisi sõidukeid Tallinna lennujaamas ja meie taksopargis näeb samuti mitut elektrisõidukit. Lisaks näeb meie ametiautode seas elektrilisi masinaid. Forusega samasse gruppi kuuluv ettevõte Signaal TM pakub aga elektriautode laadija paigaldust.
Väga oluline osa Foruse sõidukitest on täishübriidid. Mõõdame regulaarselt oma tegevuste jalajälge ning jälgime oma mõju keskkonnale. Meil on autopargis sadu autosid, millest suurem osa on tarbesõidukid. Kui soetame autoparki uusi masinaid, peame oluliseks, et iga auto oleks eelmisest väiksema CO2 jalajäljega.
Praegu on väljakutseks laadimisvõimekus. Üle terve Eesti on avalik taristu üsna hea, kuid ettevõtte töös elektrisõidukite kasutamine eeldaks, et näiteks hooldustehnikutel on võimalik oma kodus sõidukit ettevõtte kuludega ise laadida. Avalikus laadimiskohas oleks see liiga kallis.
Foruse mobiilsete teenuste valdkonnajuht Kristo Konks on viimastel aastatel põhjalikult analüüsinud, kas ning kuidas elektriautod end meie ettevõttes ära tasuvad. Samuti on ta ise läinud nii-öelda elektriauto usku ning näeb elektriautol palju eeliseid.
Meie oma elektriautode ekspert toob välja, millised on tema jaoks elektriauto suurimad eelised.
- Võit hoolduskuluselt ja kütuselt
Kui inimene sõidab keskmiselt rohkem autoga, tuleb Konksu sõnul elektriauto kindlasti soodsam. Seda eriti ettevõtte vaatest. Elektriline sõiduk on sisepõlemismootoriga autost küll palju kallim, aga kui jagada kulud näiteks nelja aasta peale, tuleb tarbimis- ja hoolduskulusid arvestades elektriauto odavam. „Tavaline auto tuleb korralisse hooldusesse viia iga 15 000 kilomeetri järel, elektriauto puhul on see olenevalt sõidukist 35 000-70 000 kilomeetrit. Elektrilise sõiduki hoolduse maksumus on umbes 150 eurot, tavalisel sõidukil kaks-kolm korda suurem. Sealt tuleb juba väga suur vahe,“ kinnitab ta.
- Töökindlus
Foruse tööspetsiifika eeldab, et autod töötavad kogu aeg ja vahepeal üsna väikesel kiirusel. Näiteks patrullautode puhul on see aeg minimaalne, kui mootor ei tööta.
Kui auto sõidab väikese kiirusega, ei saa mootor piisavalt palju tööd ning selle tagajärjel lähevad filtrid kogu aeg umbe. Tagajärjeks on pidev esinduses käimine. Elektriautodega sarnaseid probleeme ei tohiks tekkida.
- Sõidunauding ja turvalisus
Kristo Konksu kogemus on näidanud, et elektriauto käitub näiteks talvel libedaga hoopis teistmoodi kui tavaline auto. Elektriline sõiduk on tema jaoks talvel turvalisem, sest ei lähe nii kiirelt külglibisemisse. Auto raskuskese ehk aku on jaotunud masinas võrdselt, tavalisel autol on raskus aga esiosas.
Lisaks peab Konks elektriauto eeliseks mõõdasõidu kiirust, kuna elektriauto on äkilisem. „Ma ise ei ületa kiirust, kuid manööver peab olema kiire ja efektiivne. Elektriautoga ei teki minu jaoks seda kaalutlusmomenti, et ma ei jõua möödasõitu teha, sest elektriauto läheb kohe, kui vajutad.“
- Teekond punktist A punkti B
Kristo Konksu sõnul tehakse palju nalja, kas elektriautoga üldse jõuab pealinnast Tartusse või Haanjasse. „Kinnitan, et Haanjasse sõidab täispaagiga ühe hooga ja seda ka talvel. Olen ise käinud elektriautoga samuti Soomes suusareisil.“
Elektiauto kasutaja on harjunud, et kaugemale sõites tehakse kohvi- või poepeatus paigas, kus on elektriautode laadimispunkt. Märksõna on oma teekonna planeerimine. „Kui panen auto mõne kaupluse juurde laadima ja käin oma poereisi ära, siis sellest piisab, et jõuda järgmisesse punkti.“
Kristo Konks toob välja, et elektriautode kasutamisega on Foruses tulevikus suurem plaan ja näiteks patrullteenuses tasuvad elektriautod end tulevikus väga hästi ära. Kui praeguste masinate liisinguperiood lõpeb, on lähiaastatel plaanis esimesed patrullsõidukid asendada täiselektrilistega.
Plaanime osaliselt elektrilistele sõidukitele üle minna esmajärjekorras linnades. Selleks tuleb luua oma laadimisjaam, sest avalike laadimisjaamade kasutamine oleks liiga kulukas.
#WorldEVDay