Haldusteenus uueneb pidevalt, ilma selleta ei kipu enam toimima ükski ärihoone - see trend süveneb. Samas see teenus ise eeldab pühendumust ja tööd, et kliendi eesmärke täita ja saavutada parim tulemus. Meie Expert äriliini juht Alex Roost analüüsib olukorda kinnisvarahalduses ja annab soovitusi, milleks tuleb olla valmis kõikidel osapooltel.
Millised väljakutsed ootavad kinnisvarahaldust ees lähiaastatel?
Peamine väljakutse seisneb selles, kuidas haldusteenus oleks õiglaselt väärtustatud. Alex Roost näeb, et teenust ei osata paraku piisavalt hinnata. Kliente on vaja rohkem harida, et nad oleksid teadlikud haldusteenuse tähendusest, mis vastaks nende ootustele. Seda on võimalik saavutada ainult kompetentsete spetsialistide abiga. Ilmselge, et 300-eurose kuutasu eest ei suuda kompetentne ja haritud spetsialist objekti haldamisse panustada piisavalt ressurssi, et tulemus vastaks kliendi ootustele. Haldusteenus eeldab pühendumust ja tööd, et kliendi eesmärke täita ja saavutada parim tulemus.
Teine väljakutse on digitaliseerimine. Haldusteenuse ostja jaoks on suurim kuluartikkel personal. Halduri oluline tööosa on tagada sujuv infovahetus erinevate osapoolte vahel ja objekti tegevuste dokumenteerimine. Kahjuks on tänapäeval endiselt palju näha, et haldustegevuse info kogumine ja edastamine käib läbi Exceli, Wordi ja e-kirjade. See ei peaks nii olema – meil on 21. sajand ning kasutusel nutikad lahendused.
Digitaliseeritud haldustegevus vabastab olulisel määral halduri ressursi, tagades nii halduri kõrge motivatsiooni kui ka haldusteenuse madalama tasu – haldur suudab tänu sellele teenindada suuremat portfelli.
Kolm soovitust valdkonna töötajatele?
- Täiendage ennast pidevalt, et olla kursis haldusturu trendidega ja säilitada vajalik kompetents.
- Omandage kutsetunnistus – see on teenuseosutaja kvaliteedimärk.
- Tõstke oma digipädevust – ilma selleta ei ole te varsti tööturul konkurentsivõimelised. Haldusteenuse digitaliseerimine on juba alanud.
Kolm soovitust arendajatele?
- Kaasake haldusspetsialist projekti võimalikult varajases staadiumis. Spetsialist annab vajaliku sisendi objekti tõhusamaks opereerimiseks. Sellega kaasnevad lisakulud on kordades väiksemad kui hilisemad kulud objekti opereerimisel. Näiteks, kui tehnoruumid on läbimõeldud, hoiab see seadmete hooldustasu kulud madalamad jne.
- Objekti valmimisel koostage väga põhjalik hoone dokumentide pakett (näiteks seadmete loetelu ja kasutusjuhendid, hooldusjuhendid, skeemid jne), mille annate üle nii haldajale kui ka omanikule. Kindlasti viige koostöös halduriga läbi objekti komplekskatsetused. Halduse jaoks on oluline, et kõik vajalikud hoonega seotud dokumendid on olemas ja korrektsed.
- Sõlmige haldusteenuse leping vähemalt 4-6 kuud enne objekti valmimist. See tagab arendusobjekti sujuvama kasutuselevõtmise ning kasutaja kõrgema rahulolu.
Kolm soovitust klientidele?
- Väärtustage haldusteenust. Ärge ostke teenust ainult hinna põhjal, vaid veenduge ettevõtte ja halduri pädevuses ning ressursside olemasolus. Jätkusuutlikku teenust ei ole võimalik tänapäeval osutada, kui halduril on portfellis 20–50 objekti.
- Selle asemel, et palgata haldur tööle, ostke haldusteenust sisse – see on sageli tõhusam. Haldusettevõtetes ei ole teenuse osutamise taga üks isik, vaid mitmed erialaspetsialistid, kes toetavad haldurit objektidel erinevate olukordade lahendamisel. Näiteks Forusel on eraldi kinnisvara jätkusuutlikkuse osakond, mis annab nõu, kuidas hooneid jätkusuulikumaks muuta.
- Haldusteenuse lepingu sõlmimisel teavitage haldusfirmat enda ja oma objekti eesmärkidest. Nii saab haldusettevõte pakkuda teile parimat lahendust.
Artikkel ilmus 18. aprillil Äripäeva teemaportaalis kinnisvarauudised.ee.
Soovid professionaalset kinnisvara haldusteenust? Võta meiega ühendust läbi kodulehe siin.